Сьогоднішні акції протесту в центрі Києва стали ще одним доказом того, що традиційні медіа в Україні все частіше не справляються зі своїми прямими обовязками – об”єктивно, справедливо та неупереджено інформувати людей про ті чи інші події.
Більшість головних телеканалів країни мовчали, а ввечері випустили скупі сюжети про мітинг підприємців. Протягом дня деяку інформацію показував лише 5 канал, а ввечері вийшов розгорнутий репортаж на 1+1, а також велася пряма трансляція на ТВі. На цьому все. Решта каналів фактично проігнорували мітинг кількох десятків тисяч людей, який відбувався на головній площі країни.
Але це вже не важливо. Українське суспільство, зрештою, показало, що в змозі обійтися і без заангажованих традиційних медіа. Майже вся інформаційна картина вчорашнього дня була повністю висвітлена в соціальних медіа – Twitter, Facebook, Вконтакте, блоги та відеосервіси.
Більшу частину дня лише завдяки онлайн-трансляції з мітингу, яку влаштували організатори, ми могли дізнатись правду про перебіг подій на Майдані Незалежності та біля адміністративних будинків. Трансляція велася за допомогою 3G-підключення до інтернету з якогось портативного пристрою – скоріш за все, це був смартфон. Адже коли протестанти рушили вранці на вулицю Банкову – то камера рушила разом з ними. Як виявилося пізніше, трансляцію вів представник команди організаторів, @eduard_k.
Відеопотік, який можна було переглянути на сервісі Ustream, блискавично став популярним – лише за одну годину, з 11:00 до 12:00 кількість одночасних глядачів виросла втричі, а максимуму сягнула на обід, коли відео з Майдану дивилося більше 17 тисяч людей водночас. Загальна ж кількість переглядів за день становить 450 тисяч.
Звісно, час від часу відео не витримувало навантажень, і неможливо було дізнатись, що відбувається в центрі Києва. Але і тут соціальні медіа стали в нагоді: весь день у Твітері йшла активна трансляція протестів.
За підрахунком Яндекса, за останню добу було залишено від 4 до 5 тисяч твітів з хештегом #kat_ua, який є офіційним тегом акцій протесту. Звісно, ця цифра неточна, оскільки в пікові години (на обід) стрічка з #kat_ua поповнювалася кожним твітом щосекунди. Українські онлайн-ЗМІ час від часу використовували повідомлення з Твітера та фотографії з Twitpic як єдині джерела інформації про мітинг.
Знаковим є те, що Твітер давно перестав бути лише “just another web 2.0 service”, і перетворився в потужний медіаресурс, який не є підконтрольним жодній владі. А тим більше українській, яка за визначенням є “аналоговою” і досі не вміє адекватно працювати з новими медіа.
Блоги, звісно, не були такими оперативними в цьому плані: з активних оновлень я побачив лише фоторепортажі від Олени Білозерської, яка практично весь день пропрацювала в центрі міста, фотографуючи події для свого ЖЖ та активно дописуючи в Твітер.
З самого ранку в соціальних медіа з”явилося чимало запитань про те, чому українські телеканали замовчують події навколо протестів підприємців. Зокрема, в Твітері публікувалося чимало звернень до екаунтів закордонних ЗМІ з проханням написати про те, що відбувається в Києві. Не знаю, чи мали ці звернення який-небудь ефект, але після обіду Forbes та Reuters опублікували розгорнуті статті про масові акції протестів в Україні. Матеріал з Reuters було виведено в топ новин на Digg.com (звісно, не без допомоги твітера).
Звісно, не обійшлося і без негативних моментів. Було багато інформаційного шуму, були і розчаровані. Але насправді цей приклад є дуже позитивним. Що б там не говорили про тиск на медіа та цензуру – в Україні ще не все втрачено, поки є соціальні медіа. Саме вони показують реальну картину подій, які відбуваються, зі швидкістю твітера та функціоналом інших соціальних мереж поширити інформацію стає набагато легше, ніж раніше. І українська влада, скільки б її не демонізували, все ще не навчилася, як їй використовувати новий вид комунікацій. Схоже, що коли вона зрозуміє всі переваги соціального інтернету, вже буде пізно.