Надворі 15 грудня – а це означає, що Блогорідер публікує свій щорічний звіт по українській блогосфері.
Що змінилось за цей рік? Що нового сталося? Яка українська блогосфера зараз? Я спробую дати відповіді на ці питання.
Блоги та люди
Українська блогосфера цього року нарешті стала самодостатньою. Якщо у 2007 році все тільки починалось, і люди лише пробували блоггінг “на смак”, не знаючи практично нічого детального про цей новий вид діяльності, то сьогодні все чітко – є приватні блоги, є тематичні, а є проекти колективних блогів. Саме слово “блог” уже переважно не спричинює такого подиву і незрозумілості, як колись. Хоча, ясна річ, все ще є тисячі людей, які далекі від цього. Онлайн-ЗМІ розкрутили термін “блогери” і тепер він став уособленням якоїсь спільноти підпільних текстових партизанів Хоча, це може лише мені так здається
Блог став тим засобом, через який можна дізнатися все. Тепер навіть найтихіша думка може бути почутою на всю країну. В нас немає популярних рейтингів, немає топів, але люди здатні повідомити весь світ про те, про що дійсно повинне знати суспільство. Це і покинуті заводи з ртуттю в Києві, і їжа з емульгаторами, і багато чого іншого. Публікації шокуючого почали збирати аудиторії. Люди пересилають один одному лінки, діляться ними в Facebook, Twitter, Вконтакте. Процес пішов – ви можете бути почуті.
Заходи
Традиції баркемпів були продовжені у цьому році, і, можливо, з ще більшим розмахом, ніж у минулому. Тепер люди не лише сидять за своїми ПК або лептопами, а й відвідують цікаві заходи. Не обов”язково бути там присутнім, аби знати ці назви: Lviv Startup Club Sessions, DrupalCamp Kyiv, Mediacamp Kyiv, Startup CrashTest, LegalCamp Kyiv, Educamp, та багато інших. І що найголовніше – організувати подію такого роду може будь-хто.
Прибутки
2009-й рік став визначальним для тих блогів, які не витримали певних перепон, і закрились – або повністю, або ж просто застигли у просторах інтернету. Причини такого закриття можуть бути різні – від особистої втрати інтересу до комерційної непривабливості. Колишні джерела прибутків вже не здаються такими феноменальними, як раніше. Свої корективи внесла й економічна ситуація – разом з урізанням рекламних бюджетів, витрати на блогосферу взагалі стали мікроскопічними. Шкода, але я не можу оперувати якимись числовими даними з цього приводу – дослідженнями обсягів реклами в блогосфері ніхто не займається.
Як експертами, так і простими блогерами було доказано, що в Україні блоггінг не зможе замінити вам роботу у сенсі прибутковості. Максимум, на що ви можете розраховувати – це певна сума, якої вистачить на розваги чи похід у ресторан. Блоги вже не розглядаються як засоби для швидкого збагачення, і це добре, що у людей зникли ілюзії щодо комерційної сторони блоггінгу. Блог – це засіб піару чи моральної вигоди, не більше.
Твіттер – це ключове слово року. Вибухове зростання популярності цього сервісу не могло не вплинути на українську блогосферу. За даними Яндекса, твіттер в Україні став навіть популярнішим, ніж в Росії. Зараз у Твіттері сидять понад 15 тисяч українців, і за півроку їх кількість виросла втричі. Блогери активно освоюють новий засіб комунікації, а інколи і взагалі покидають “велику” блогосферу, знайшовши для себе більш лаконічний формат висловлення думок. Якщо наприкінці 2008 року, коли я відкрив аккаунт @blogoreader, український твіттер нагадував невелике село, то зараз це вже точно мегаполіс.
Людей стало достатньо, щоб проводити цілі зустрічі – так звані твівенти. Найактивнішими у цьому плані поки виглядають західні міста України – http://twevent.org.ua/. Олег Боженко (@MrGALL) створив рейтинг україномовних твітерян.
Проекти
Блог в плані технології вже став універсальним майданчиком для розміщення будь-якого контенту. Звичайного WordPress вистачає для того, щоб відкрити власний контент-проект, онлайн-видання а може і щось більше. В цьому плані межа між блогами та іншими сайтами досить тонка.
Колективні блоги в 2009 році, здається, трохи ожили. З”явилося кілька проектів, які мають шанс на успіх – Розробка, Енетрі, Trustme, Cookorama, Test.gipsh.com, та інші. Їхній успіх буде залежати від безпосередньої активності їх учасників, і не менш активного просування.
Після всього вищесказаного, хочеться підсумувати цьогорічний огляд наступними словами. Якщо у 2007 році слоганом був “В Україні з’явились блоги!”, у 2008 –“Українська блогосфера шалено розвивається!”, то у 2009 можна сказати наступне:“Українська блогосфера – цілком самодостатня”.
Блогорідер спостерігає за українською блогосферою практично з часу її зародження. І буде робити це й надалі. Успіхів вам, шановні читачі!