Сьогодні, в день Різдва, Блогорідер хоче показати вам, шановні читачі, свою першу несподіванку у новому році.
З нами часто буває так, що те чи інше слово ми зустрічаємо вперше. Звісно, одразу ж включається логіка, і людина починає думати, що воно б могло означати. Але для чого думати-гадати, якщо є такі чудові речі, як словники?
Свій невеличкий словник веб-термінів Блогорідер тримав на спеціальній сторінці вже досить давно. А зараз виникла ідея суттєво його розширити та доповнити, оформивши це все у спеціальне видання – Словник для українського блогера 2009.
Звичайно, охопити всі сфери інтернет-діяльності було неможливо, однак у ньому ви зможете знайти найголовніше – як базову інформацію для новачків, для тих, хто лише робить перші кроки у блогосфері, – так і більш детальну інформацію для старожилів.
Перше видання Словника блогера пропонується вам у двох форматах – .pdf та .doc. Він буде доповнюватись, оновлюватись, а тому цілком можливий вихід наступних видань.
Успіху вам! Залишайтесь на плаву у вирі інформації!
СКАЧАТИ:
Словник блогера (pdf) (321 downloads)
Adsense
Adsense – одна з найпопулярніших рекламних мереж в інтернеті, котра належить компанії Google. Вона дозволяє блогерам монетизувати їх блоги, розміщуючи контекстну рекламу. Блогер отримує гроші за кожен клік на рекламному оголошенні.
Adwords
AdWords – рекламна мережа від Google, котра даэ можливість компаніям і людям просувати їх проекти, послуги та сайти за допомогою моделі «плата за клік» – тобто власники платять лише тоді, коли хтось клікнув на їх оголошення. Рекламодавець визначає ключові слова для своєї продукції і розміщує оголошення.
AJAX
AJAX – (англ. Asynchronous Javascript and XML) спеціальний підхід до реалізації інтерфейсів, коли браузер обмінюється даними з сервером у фоновому режимі, без перезавантаження сторінки. Веб-сервіси за допомогою цього стають більш швидкими та юзабельними. Зменшується трафік, адже вантажиться тільки дані, що потребують змін, а не вся сторінка. AJAX набув широкого застосування в останні роки, після його використання в сервісах Google.
Akismet
Akismet – один з найпопулярніших спам-фільтрів, плагін для платформи WordPress.
Alexa
Alexa – інтернет-компанія, пошукова система, котра спеціалізується на відслідковуванні трафіка та статистики відвідувань на сайтах в інтернеті. Alexa вираховує ступінь ранжування сайту по його відвідуваності за останні три місяці.
Atom
Atom – попередник RSS, формат публікацій, що дозволяє відслідковувати оновлення сайтів.
Automattic
Automattic – компанія-розробник двигунця для блогів і блогохостинга WordPress.
CPC
CPC – абревіатура Cost-per-Click – плата за клік – рекламодавець платить за кожен клік по його оголошенню.
CPA
CPA – Cost-per-Action – рекламодавець платить за виконання якоїсь певної дії – здійснення замовлення, підписки, покупки та ін.
CPM
CPM – Cost-per-Mile – плата за милю. В цьому випадку рекламодавець платить за певний кількісний результат в тисячах – 1000 кліків або показів.
CSS
CSS – (англ. Cascading Style Sheets, каскадні таблиці стилів) спеціальна мова, що використовується для оформлення стилів розмітки HTML. За допомогою CSS керування всім дизайном сайту можна звести до керування одним файлом .css, в котрому представлені всі стилі для кожного елемента дизайну.
Digg
Digg – один з найпопулярніших соціальних новинних ресурсів. Користувачі публікують цікаві новини та посилання, після чого внаслідок голосування вони отримують рейтинг. Найрейтинговіші записи опиняються на першій сторінці.
Favicon
Favicon – (англ. favourite+icon) значок або іконка сайту розміром 16х16 пікселів, що показується в адресному рядку браузера або біля назви поточної вкладки.
FeedBurner
Feedburner – сервіс керування RSS-потоками. Виконує різноманітні функції по урізноманітненню вашого фіда, підрахунку кількості читачів, реклами у RSS, та багато іншого.
FTP
FTP – (англ. File Transfer Protocol) протокол передачі файлів. Дозволяє завантажувати файли з комп”ютера на сервер, в зворотньому порядку, а також між серверами.
Google Analytics
Google Analytics – безкоштовний сервіс збору статистики для вашого сайту. Володіє багатим функціоналом, а також одними з найдостовірніших методів збору даних.
Google Reader
Google Reader – онлайн-сервіс для читання RSS-каналів, який дозволяє сортувати фіди, надавати їм різні мітки, а також ділитися кращими записами з друзями.
IM
IM – (англ. Instant Messaging, миттєві повідомлення) – програми і засоби для миттєвого обміну повідомленнями, тобто в режимі реального часу. Об’єктами передачі можуть бути текст, звук, відео, зображення. Основними протоколами, що використовуються при обміні інформацією, є ICQ та Jabber. MirandaIM належить до розряду універсальних мессенджерів, котрі підтримують всі протоколи. До розряду інших ІМ належать Google Talk, Yahoo!Messenger, Балачка, та ін.
Movable Type
Movable Type – платформа для блогів від компанії Six Apart, що колись розробляла Livejournal.
Nofollow
Nofollow – тег, який не дозволяє посиланню бути врахованим при скануванні пошуковою системою для ранжування сайту. Якшо простіше, то цей тег для посилання відміняє ваш голос “за” той сайт, на якого веде лінк. Є одним із методів боротьби зі спамом в коментарях.
PageRank
PageRank – сервіс Google, що визначає авторитетність сайту у балах від 1 до 10. Концепція його полягає в тому твердженні, що посилання сайту А на сайт В – це ніби голос “за” сайт В. Тобто, чим більше на ваш сайт зворотніх посилань, тим вищий PageRank.
PHP
PHP – мова програмування динамічних веб-сторінок.
Pligg
Pligg – платформа, що дозволяє будь-кому створити соціальний сайт новин за прикладом Digg.
RSS
RSS – (англ. Rich SIte Summary [RSS 0.9] – збагачене зведення сайту, Really Simple Syndication [RSS 2.0] – справді проста синдикаціяотримання інформації]) новітня технологія, що дозволяє оперативно отримувати новини з сайтів, не заходячи на самі сайти, а за допомогою спеціальних програм/сервісів-агрегаторів XML-стрічок. Зазвичай інформація представляється в скороченому виді, з посиланням на оригінальну інтернет-сторінку. Ресурс, котрий подається за допомогою RSS, називається потоком, каналом, стрічкою, або ж фідом RSS. Більшість сучасних браузерів вміють працювати з цим форматом, а для перегляду стрічки треба мати або спеціалізовану програму-агрегатор (наприклад FeedReader), або сервіс (Google Reader, Bloglines, Netvibes, Яндекс.Лента, та інші). [
SEO
SEO – (англ. Search Engine Optimization, оптимізація для пошукових систем) оптимізація сайту, контенту, дизайну, для пошукових систем. Головна мета такої оптимізації – підвищення позиції сайту при певних пошукових запитах, а також збільшення кількості відвідувачів з пошукових сайтів (Google, Yandex). Зокрема, компанія Google розробила свій алгоритм визначення релевантності сайтів – PageRank, на котрий (а також на ТІЦ Яндекса) і орієнтуються при пошуковій оптимізації. Вдале SEO, котре не заборонене пошуковими компаніями, призводить до збільшення кількості відвідувачів а також покращення сайту у видачі результатів пошуку.
SMO
SMO – (social media optimization) – здійснення заходів для просування сайту в соціальних медіа.
SERP
SERP – (search engine results page) список сторінок, який видається пошуковиком на введений запит, тобто пошукова видача.
Technorati
Technorati – пошукова машина для блогів. Компанія також відома своїм рейтингом блогів, а також щорічними підсумками та звітами по блогосфері, динаміці її розвитку.
Timestamp
Timestamp – дата публікації запису на блозі. У деяких двигунцях, наприклад, WordPress, є можливість віддаленої публікації – тобто публікації статті у заданий час.
Twitter – соціальна мережа та система мікроблогів, що спеціалізується на коротких (до 140 символів) записах.
Wiki
Wiki – (гавайське wiki-wiki, швидко) сайт або розділ сайту, структуру якого може змінити будь-хто за допомогою специфічної мови розмітки. Особливості вікі – це можливість відновити втрачені сторінки після редагування іншими людьми, можливість редагувати сайт прямо в інтернеті, не залучаючи додаткові програми, зв”язка сторінок за допомогою гіперпосилань. Найвідоміший приклад сайту, реалізований на такому двигуні – Вікіпедія.
WordPress
WordPress – одна з найпопулярніших у світі платформ для ведення блогу. Має численну спільноту, велику кількість плагінів і тем оформлення. Встановлення відбувається дуже просто – шляхом копіювання інсталяційних фалйів на ваш хостинг, а також початкових налаштувань, після чого ви можеет вести блог.
URL
URL – (Uniform Resource Locator) – адреса сайту в інтернеті, яка включає в себе доменне ім”я та протокол, який використовується.
Архів
Архів – рубрика блогу, де зберігаються старі пости, розбиті на місяці і роки.
Блог
Блог – (англ. Web Log) різновид сайту, що час від часу наповнюється новою інформацією, котра представлена в хронологічному порядку. Для блогів характерні також такі поняття як коментарі, RSS, пости, теги. Блоги можуть нести як приватний (ЖЖ, щоденники), так і тематичний (блоги, що мають певну тематику).
Блогер
Блогер – людина, що веде свій блог, тобто є його безпосереднім автором.
Блоггінг
Блоггінг – всі дії, що якимось чином пов’язані з роботою блогу, а саме написання постів, розкрутка та ведення блогу.
Блогосфера
Блогосфера – сукупність усіх блогів, а також всього, що до них відноситься. Блогосфери зазвичай виділяють за національним чи мовним принципом.
Блогролл
Блогролл – список посилань на головній сторінці блогу, за допомогою яких автор ділиться своїми улюбленими сайтами. Блогролл зазвичай розміщується в сайд барі.
Беклінки
Беклінки – (backlinks) посилання на ваш блог з інших сайтів. Беклінки є одними з найважливіших факторів у просуванні сайтів у пошукових системах (SEO) – адже чим більше сайтів на вас посилається, тим авторитетніше виглядатиме ваш блог.
Бот
Бот – (англ. Bot) (скорочено від робот) певна програма, точніше програмне забезпечення, котре використовується для збору даних. Боти можуть виконувати роботу, котра є здебільшого простою, але в масштабах, недоступних для людини. Найбільше використовуються пошуковими сервісами для збору інформації про сайти (GoogleBot, YahooBot, YandexBot), а також в ІМ для передачі різноманітної інформації – про погоду, курси валют, та ін. Можуть також використовуватись для злих намірів – спаму та вірусів.
Віджет
Віджет – (англ. Widget) елемент інтерфейсу, мається на увазі віджет, що використовується для подачі різноманітної інформації та встановленні на сайт або ваш робочий стіл. В епоху web 2.0 носить скоріше розважальний характер – наприклад, віджети для ваших сайтів/блогів від Last.fm, Mail.ru, Toodoo.ru, віджети для блогів на WordPress, та ін.
Вірусний контент
Вірусний контент – інформація, що має вірусний характер, тобто такий, яким хочеться одразу поділитися з друзями. Ним може бути цікаві відео сюжети, статті, музика, ігри, та ін.
Домен
Домен – адреса, що ідентифікує сайт або комп”ютер в інтернеті. Прикладами доменних зон є .com, .com.ua, .org.ua, .ru, та інші.
Дорвей
Дорвей – сторінка в інтернеті, що оптимізована під певний пошуковий запит, при вході на яку користувача автоматично перенаправляє на інший сайт.
Дубльований контент
Дубльований контент – інформація, яка не є унікальною, а є скопійовною з іншого сайту, або повторюється багато раз на одному сайті. Пошукові системи автоматично визначають такий контент і перестають враховувати його при пошуковій видачі.
ЖЖ
ЖЖ – (англ. LJ) Живий журнал, скорочена назва сервісу Livejournal, призначеного для ведення особистих блогів (щоденників). Терміном ЖЖ зазвичай позначають або окремий блог, або всю сукупність Livejournal-блогів.
Категорії
Категорії – теми, що є основними для блогу. Можуть стати засобом категоризації та розділення статей на блозі.
Коментарі
Коментарі – невеликий відгук до статті на блозі, який може залишити кожен відвідувач сайту. Для відправки коментаря зазвичай треба заповнити поля з e-mail (не публікується), ім”ям або ніком та за наявності – адресою свого сайту.
Кросспостинг
Кросспостинг – републікація записів блогу до якогось іншого сервісу, наприклад на Livejournal (ЖЖ).
Лінкбайтинг
Лінкбайтинг – політика залучення зворотніх посилань на ваш блог за допомогою будь-яких дій, що дадуть якісні тематичні зворотні лінки.
Лінк-ферми
Лінк-ферми – група сайтів, що веде масовий обмін посиланнями.
Метатеги
Метатеги – частина HTML-коду сторінки, який не видимий для відвідувачів сайту. Метатеги містять в основному додаткову інформацію про сайт, його власника, авторські права тощо, а також інформацію для пошукових машин.
Ніша
Ніша – область певної тематики, в якій функціонують блоги. Деякі ніші є більш популярними, і, як наслідок, більш конкурентними.
Перелінкування
Перелінкування – система посилань всередині блогу.
Підписники
Підписники (читачі, передплатники) – відвідувачі, які підписалися на RSS-стрічку вашого блогу, щоб регулярно отримувати оновлення. Число читачів RSS – один з найважливіших показників у визначенні авторитетності блогу.
Пінг
Пінг – інструмент, що дозволяє пошуковим системам швидше індексувати нові ресурси або сторінки сайту. Кожен раз, коли на блозі з”являється новий запис – краще відправити пошуковику пінг – сповіщення про оновлення.
Пінгбек
Пінгбек – (англ. Ping+back, пінгбек) автоматичне сповіщення, яке підвтерджує наявність зворотнього посилання з іншого сайту. Один з трьох типів Лінкбеків, тобто URL-сповіщень, при якому автори сторінки дізнаються про посилання на свій сайт. Найбільш автоматизовано цей процес у WordPress. Якщо казати дослівно, пінгбек – це сигнал (пінг), котрий посилається з одного сайту на інший. До такого ж виду лінкбеків належить і трекбек (Trackback).
Плагін
Плагін WordPress – програмний модуль, що довзоляє розширити функціональні можливості блогу на платформі WordPress. Плагіни можуть бути також і до інших двигунів.
Подкаст
Подкаст – (англ. iPod+broadcasting) спосіб публікації медіа-потоків, зазвичай у форматі МР3. Технологічно грунтується на базі формату RSS/Atom. Технологія подкастингу дозволяє будь-кому записувати свої власні аудіо (відео) передачі і публікувати їх у Всесвітній Мережі. Поряд з цим деякі сучасні медіа також почали публікувати власні подкасти. Термін утворився внаслідок злиття двох англійских слів – iPodbroadcasting (мовлення). Розширене пояснення (в новому вікні) (відомий аудіо-плеєр компанії Apple) та
Професійний блогер
Професійний блогер – такий блогер, який може забезпечити себе завдяки прибуткам зі свого блогу. Професійний блоггінг має на увазі професійний підхід до ведення блогу.
Сайдбар
Частина дизайну сайту, що розміщена збоку – справа або зліва (якщо сайдбарів 2 – то з обох боків). Сайдбар зазвичай вужчий від основного вікна сайту (близько 30%) і містить додаткові елменти (RSS-підписку, новини, навігація, та будь-що інше).
Сайти соціальних закладок
Сайти соціальних закладок – сервіси, що дозволяють своїм користувачам шукати, додавати, та оцінювати різноманітні сайти, наприклад Digg, Delicious, StumbleUpon, та інші.
Соціальні медіа
Соціальні медіа – сайти, що вибудовують спільноту і певну взаємодію навколо певного виду контенту (тексту, відео, фото), наприклад, соціальними медіа в наш час є блогосфера та соціальні мережі.
Соціальні мережі
Соціальні мережі – (англ. Social Network) інтернет-спільнота, котра грунтується на детальних зв’язках між всіма її учасниками. Учасники об’єднуються на засадах спільного інтересу в якійсь певній області, наприклад, автомобілі, тварини, бізнес, журналістика, тощо. Більшість сучасних соціальних мереж мають веб-платформу і містять різні шляхи для взаємодії користувачів, такі як блоги, дискусійні групи, подкасти, рейтинги, відео, чати, та ін. Деякі соціальні мережі грунтуються на підтриманні зв’язків між учасниками, що вже знайомі в звичайному житті – наприклад, сервіси по знаходженню однокласників, руммейтів, колег по роботі.
Спам
Спам – (англ. Spam) повідомлення, що масово надсилаються людям, котрі не замовляли їх. Найчастіше носять рекламний характер, відсилаючись у величезних кількостях на поштову скриньку, хоча має місце також і антиреклама, “листи щастя”, реклама забороненої продукції, віруси, та багато іншого. Вже є перші прецеденти судових розглядів проти спамерів; задля боротьби зі спамом витрачаються великі кошти – автоматична фільтрація листів, “чорні списки”, та ін.
Спам-коментарі
Спам-коментарі – коментарі, які публікуються лише з одною метою – отримати зворотнє посилання, яке збільшує ранжування сайту та привертає трафік. Спам-коментарі бувають розумні (в яких хоч трохи простежується відповідність теми статті), а також штучні (їх публікуються спеціальні програми-боти, такі коментарі не несуть ніякого змісту).
Сплог
Сплог – (спам-блог) блог, що створений спеціально для просування спам-контенту. Сплоги не містять унікального контенту, і зазвичай наповнюються краденою інформацією (т.зв. копіпаст – copy+paste – скопіювати і вставити).
Стартап
Стартап – (англ. Startup – запускати) проект, котрий реалізується за короткі сроки, і вже за деякий час займає певну нішу в сфері інтернет-бізнесу. Прикладами успішних стартапів є Google, Twitter, Apple, та інші.
Теги
Теги – (англ. Tags) певна мітка, ключове слово, що характеризує об’єкт з усіх сторін. Теги дозволяють пришвидшити пошук необхідного контенту і категоризувати його. Теги широко використовуються на web 2.0-сайтах, наприклад, на Flickr (додавання тегів до кожної фотографії), або ж у блогах, де ви можете за допомогою тегів охарактеризувати свій допис.
Теми WordPress
Теми WordPress – безкоштовні шаблони, теми оформлення дизайну, створені для блогів, що використовують платформу WordPress.
Трекбек
Трекбек – (trackback) засіб, що подібний до пінгбеку, автоматичне сповіщення власнику блогу про те, що хтось посилається на його статтю. Трекбеки також можуть містити спам-характер.
Унікальний відвідувач
Унікальний відвідувач – користувач, що відвідав сайт один раз. Наприклад, якщо сайт відвідали дві людини, але один відвідав його два рази, а інший – три, то відвідувань було 5, а унікальних відвідувачів – 2.
Фід
Фід – файл, що містить інформацію про оновлення блогу. Фіди використовуються в каналах RSS для зручності спостереження за улюбленими сайтами.
Чорна оптимізація
Чорна оптимізація – прийоми просування сайтів, які використовують заборонені пошуковими сайтами та порушуючі моральні норми методи, наприклад, прихований текст або дорвеї.
П.С. Не забувайте, що на Блогорідері також є спеціальна категорія – Лікбез – в якій даються більш широкі пояснення сучасних термінів та технологій.